Trh je podle mě asi nejsložitější, ale zároveň taky nejkrásnější cvik, který s velkou činkou šlo vymyslet. Rychlost, síla, přesnost, mobilita… je potřeba mít vše. Nehledě na to, že pro správný a opravdu kvalitní trh je třeba to mít v hlavě uspořádané a prokázat dokonalou vyrovnanost.

Spousta lidí, kteří přijdou do gymu a začnou vzpírat, chtějí všechno hned. To není nic špatného. Každý to tak někdy měl, já taky. Začínají skákat do dřepu, aniž by uměli muscle snatch, nebo správně provedli front squat nebo overhead squat. Tohle vídávám převážně u lidí věnující se Crossfitu, kterým pak také nejvíce pomáhám. Často to ani nebývá úplně jejich chyba, ale chyba trenérů, kteří je coachují. Tady je pár tipů, které ti pomůžou tvůj trh (snatch) zdokonalit!

Celé vzpírání je v podstatě o dřepu. Stejně jako když stavíš dům, i ve vzpírání potřebuješ kvalitní základy. Pokud nemáš správný a silný back squat a u overhead squatu se třeseš jak osika, určitě bys na tom měl/a zapracovat. Zkus se nějaký čas nejprve věnovat základům. Vyplatí se to. Doporučuji ti naučit se alespoň tyto 4 základní variace dřepu s velkou činkou: back squat, front squat, zercher squat a overhead squat. Nezapomínej na doplňkové unilaterální cviky a cviky pro stabilizaci kyčlí. Uč se a dřepuj!

Taky znáš ten pocit, když jdeš na činku, všechno na chvíli ztichne, čas se zastaví a jsi tam jen ty a osa? Ne? Tak čti…

Vyřeš si osobní věci, problémy v práci, spory s lidmi. Pokud tohle zanedbáš a odflákneš, tak nemáš na tréninku a na čince co dělat.

Nikdy nad sebou a svým výkonem nepochybuj. Ani na malou chvíli. Máš pocit, že tuhle váhu nezvedneš? Už to tak bude, nezvedneš, ale jen proto, že na to myslíš ještě dřív, než se o to pokusíš. Prohrál jsi ještě před bojem. Prohrála totiž tvá hlava a ta je klíčem k úspěchu. Zkus na chvíli odejít stranou a pak se vrať. A tentokrát už bez téhle myšlenky. Někdy ti v tom pomůže motivační video, jindy kamarád, se kterým trénuješ, nebo trenér, který tě na pokus psychicky připraví. Výkon už je ale na tobě.

Hang snatch, muscle snatch, block snatch… to všechno jsou nedílné součásti trhu jako takového. Pokud ti nejde jeho určitá fáze, je potřeba celý pohyb rozsekat do menších segmentů a na ty se postupně zaměřit. Je to jednoduché. Nejde ti u trhu skákat dostatečně rychle pod osu? A zkoušel/a jsi třeba tall snatch nebo snatch drop? Máš problém se stabilitou? Co takhle sem tam využít expandery na ose nebo zařadit víc snatch balance? Přemýšlej, zkoušej, udělej si variabilní trénink!

Mnoho lidí, kteří za mnou přicházejí, neumí správný hook grip, u trhu přehmatávají osu, vytahují palce a jsou celí v křeči. Správný úchop na trh (snatch) by měl být pevný, ale v určité fázi také uvolněný a jemný. Jedná se zejména o fázi při přesunu těla pod osu, kdy je nutné sílu stisku podstatně zmenšit a osu na malý moment držet v podstatě jen “za palec” (hook grip). Při zachycení osy nad hlavou už musí být úchop opět zpevněný a silný. Skvělé cvičení na zlepšení je například tall snatch.

Když se podíváš na světové vzpírání, všimneš si, že skoro každý závodník má svůj specifický styl. Principy jsou většinou podobné, ale drobné pohyby se můžou lišit. Někdo táhne ramena víc dozadu, někdo je zase ve velkém předklonu, když jim osa prochází kolem kolen. Někteří vyskakují ze země, jiní dělají no-feet snatch nebo clean… a nic z toho není špatně!

Pokud ještě nevzpíráš pět nebo více let, zkoušej, co ti sedne. Každý z nás je jedinečný, a proto každému může vyhovovat trošku jiný styl. Všichni máme jinak stavěné tělo, jiné pákové poměry, jinak silné části těla. Máš brutálně silná záda? Využij toho, ale věnuj se i svým slabinám.

Pokud chceš začít, zlepšit se a hlavně ušetřit čas tím, že začneš cvičit správně již od začátku – napiš mi.

[wd_hustle id=’1′ type=’social_sharing’/]